<< ^ >>

20230818_120407.jpg

220 V Fresta F961 (tai F952? Tyyppikilvessä on 1 ja 2 päällekkäin). Kuristimen kantta en ole saanut auki, koska ruuvit ovat jumissa, tai pyörii tyhjää. WD-40 ei juuri auttanut... Valaisin on varmaan 60-70-luvuilta. Tälle on hieman paremmassa kunnossa oleva kauha tallessa. Vuodelta 1970. Jossain 18.08.2023
Kuvaaja: Miska Sallinen

18.08.2023 15:23 <Froggy> No niin... Hieno löytö! Muistuttaa aika lailla Idmanin HGX -kauhaa. Kilven tietojen täyttämisessä on mokattu, en muista kumpi on oikea tyyppi.
18.08.2023 19:44 <RicuP. > Oho 8O . Onko tuossa kauhassa tuo aaltopohja erillinen osa? Joku niittikin siinä on. Frestan perus kauha on 961, mutta tässä on stradavar kauha ja sen malli on 951 125W ja 952 250W. Onko tämä sitten 962.?
Näyttää että kuristinkotelon kauhan pääty on umpi valua kauhaan asti? Jos näin on, on kyllä raaka-ainetta kulunut turhankin paljon.
Kannassa lukee jotain, saako selvää?
Minkälainen on sisältä?
18.08.2023 22:48 <Make> Vai Frestan kovan käytön kauha on löytynyt! Ehkä kilvessä on sama juttu, kuin Mikkelin Stradavarissa. 2-päätteinen malli on harvinainen, ettei ollut omaa kilpeä.
WD-40 varmaan pitäisi antaa vaikuttaa kauemmin. Outoa, että ruuvi pyörii tyhjää. Ei kai ole jotain kierreniittejä...
18.08.2023 23:06 <Froggy> Eihän tuo luukku näköjään tarvitse irrotakseen minkään ruuvin irrottamista kokonaan. Josko löystyisivät sen verran edes, että saisi liu'utettua luukkua tarpeeksi.
19.08.2023 00:31 <Miska> Näemmä vahingossa näppäilin tuohon 952, piti laittaa 962. Aaltopohja ei ole erillinen osa ja niittien tarkoitusta en osaa sanoa. E27 kannalla varustettu, niin lienee ollut 125W lampulle. Kannassa lukee 0783N tulkintani mukaan. WD-40 vaikutti yön yli ja ruuvit ovat todella kireällä ja lähinnä vain lahoaa jos niitä yrittää pyörittää, niin sisälmyksiin pääseminen saattaa kestää jonkin aikaa... :P
22.08.2023 21:48 <Koomikko> Jos on mahdollista kannattaa käyttää lämpöä apuna irrotuksessa, tuossa http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13869 piti ruuveja lämmittää pienellä kaasutoholla useamman kerran ja sitten lukkopihtien voitelun ja nitkuttelun avulla ruuvit avautuivat.
23.08.2023 21:23 <Make> Silumiiniin taitaa ruuvit jysähtää tiukasti... Kuvan yksilö taitaa olla vielä vanhempi.
Ruuvit oikein kestivät tuollaisen käsittelyn. Nykyiset tahtovat mennä välillä poikki ihan käsin kiristämällä.
24.08.2023 08:19 <Koomikko > Kestivät, vaikka oli kuinka sopiva meisseli niin ura muljautui, lukkopihdit toimivat.
24.08.2023 08:24 <Koomikko > Nykyiset ruuvit tuntuvat olevan rautakauppiasta lainaten "lujuudeltaan lakritsasta seuraavaa".
24.08.2023 21:35 <Make> Kyllä eron huomaa, kun vaikka jotain vanhan laitteen liitinruuvia kiristää. Se stoppaa kuin seinään, mutta uudet tuntuvat, että jokin alkaa antaa periksi.

Luukussa on tosiaan hahlot ja avainreiät, asennettavuutta on mietitty.
25.08.2023 15:47 <Jouko> Jumiin ruostuneet ruuvit voi saada auki myös iskevällä ruuvinvääntimellä hitaasti paukuttamalla, toki myrskysytkärillä välillä kuumentaen.
25.08.2023 19:33 <RicuP. > Juu, ns. "Mutterimyllyllä". Sillä aukeaa kyllä ihan umpi ruostuneet pultit ja mutterit WD40 kanssa niin että savu nousee kierteestä. Käyttänyt vanhojen valaisinvarsien ja orsien muttereihin. Välillä kannattaa ottaa takaisinpäin, että aine ja ruoste liikkuu kierteessä.
Jos on mahdollista, niin sen WD40 kannattaa antaa vaikuttaa useampi päivä ja lisätä välillä. Näin sen LaStradan ruuvit aukesi. Taltta ei enää tosin pysynyt urassa, mutta sivuleikkureilla luja ote kantaan. Pikkuhiljaa yritti aluksi käännellä ja nopealla reippaalla käännöllä aukesi. Lähti ihan toivottoman näköisetkin ruuvit.
25.08.2023 22:35 <Make> Ainakin pylväiden vaihdossa ruostuneita muttereita varmasti riittää. Autoissa tiesuolan jumittamat ovat vielä vähän tiukemmassa, varsinkin, jos on al-osia mukana...

Nyt on jumissa myös Pioneer PL-115D- levysoittimen levylautanen. Ihan vaan nostamalla pitäisi irrota, vaan ei. Jotain silumiinia on. En ole kummempaa vielä kokeillut.

© Janne Määttä 2004-2017