<< ^ >>

IMG_20230308_204901.jpg

230 V Kärähtänyt pistorasia. Vuodelta 2015. Jossain 08.03.2023
Kuvaaja: Ricu Pelkonen

08.03.2023 20:55 <RicuP.> Jotain tässä on käynyt
08.03.2023 21:15 <Make> Nolla on ollut ehkä jotenkin löysällä tai siihen on mennyt vettä. Vähän vastaavaa tuli kerran vastaan jossain toisenmallisessa rasiassa.
08.03.2023 21:26 <RicuP.> Runko on leimattu 2015 ja kuoret 2020 ja puuttuu alimmat kaapelikiinnikkeet, että on tuota joku ropannut. Nyt on uusi samanlainen.
09.03.2023 21:52 <Make> PE:n koskettimet ovat hapettuneen näköiset, johtuuko sekin tuosta kärähtämisestä. Jotain on kai lisätty, kun vaiheet ovat eri väriset.
Tuo nolla taisi jäädä aika lyhyeksi...
11.03.2023 22:28 <RicuP. > Kaikki metalli oli ihan hapettunut ja syöpynyt, niinkuin tuo RST ruuviliitin. Käry on aika syövyttävää kamaa, että ei siitä turhaa varotella.
On lisätty ryhmä toiselle pistorasialle aikoinaan tämän asennuksen yhteydessä. Uusi rasia asentui hieman ylemmäs puhtaaseen kaapeliin.
12.03.2023 20:57 <Make> Tuo on kai sitten PVC:n palaessa syntyvää savua.
12.03.2023 21:32 <Jouko> Onko tuota jotenkin ylikuormitettu? Nolla kai ottanut huonosti kontaktia ja sitä myöten lämpöä itseensä. Johdot lie kuitenkin 2,5mm2. Joskus hitsatessa huomasi miten samanlainen Enston (?) pistorasia lämpeni jonkun verran.

Vanhalle n. 50m johtokelallekin mainostettiin aikanaan 16A kestoa mutta max kuormitus onkin 5A, 1,5mm2 johdoin.
13.03.2023 21:09 <Make> Kyllä jo 16A lämmittää aika lailla. Oma lukunsa on vaikka autot, varmaan monta kymmentä ampeeria paikoitellen.

JOJO:n keloissa on näkynyt tuollaisia 5A-merkintöjä.
17.03.2023 19:09 <RicuP. > Auto tuossa on ollut lämpenemässä samoin kun ruskeajohtimisen kaapelin perässä olleessa pistorasiassa. Normaali 16A tulppa.
Kyllä nuo vähän lämpenee, mutta ei nyt niin että sulaisi. Lämpeneminen on myös pistotulpasta kiinni, että onko piikit umpi metallia, vai pellistä venytettyjä hylsyjä, kuten jotkut kiinalaiset kiinni valetut tulpat.

© Janne Määttä 2004-2017