<< ^ >>

Ori_0930.jpg

110 kV Orimattilan sähköaseman laitteistoa. Vuodelta 2019. Orimattila 24.05.2020
Kuvaaja: Mikko Kärnä
Sijainti: N 60.88156° E 25.68329° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

25.05.2020 21:45 <Hartsa> onko tuo.. onhan se agrekaatti tuossa laidassa.
26.05.2020 00:21 <muhentaja> Voiishan tuo varavoisakone oillakin. Ko. mööpelit taidetaan pitää starttilämmöissä koko ajan.
26.05.2020 02:23 <Mikko Koho> Toisesta kuvakulmasta selviäisi paremmin. Tuolla läheisellä uudiskohteella näyttäisi olevan varavoimakone, mikä on lähinnä ulkona aidatulla alueella oleva, ikkunoilla varustettu, laatikko.

Ja starttilämmöissä pitäminen on käytännössä pakko jos halutaan esimerkiksi 15s starttiaika tilanteessa kuin tilanteessa.
26.05.2020 04:46 <muhentaja> Rautatiekalustosta on jostain jäänyt sellainen muistikuva että Dv12 pata pitäs lämmitellä sähköllä 60 asteen tuntumaan ennen starttia. Saatan olla väärässäkin. Varavoiman startilämmöistä ei ole oikein mitään käryä, mutta ei se iso diesel oikein pidä siitä että otetaan täydet tehot heti kylmästä.
26.05.2020 23:34 <Hartsa> Muistelen tk pikkuinen valmetinvaravoimakone oli lohkarissa termostaatin perässä se piti käyntilämpimänä oli 40c josta oli sit hyvä ottaa täys rähinäpäälle.
27.05.2020 23:40 <Hartsa> Dv12 motin lämmitys oli seuraava: Jäähdytysneste jos oli alle 50´C Se lämmitettiin joko omalla webastolla käytti veturin akuston virtaa, Taikka ulkopuolisella höyryllä lämmitys sen lisäksi siihen tarvittiin 380/220v sähköä kiertovesipumppua varten. Sitten eikun startaten motti käyntiin.
27.05.2020 23:42 <Hartsa> Harvakseltaan ne höyryä taisivat käyttää,Webastolla enimmäkseen.
28.05.2020 02:13 <muhentaja> Jaa enpä tiennytkään varmaksi että sitä voimavirtapistoketta ei käytetä päämoottorin lämmitykseen vaan tuon asian osalta pelkälle kiertopumpulle. Isolta kyllä kuulostaa pumpun tehontarve... Jostain jutusta/foorumin kommentista vain tuollainen muistikuva on jäänyt että lämmitys olisi voinut olla myös sähköllä.
Aika julman näköstä hommaa on tuolla maailmalla kuvatuilla videoilla, kun jotain EMD 2-tahtimyllyjä tai vielä hurjempana venäläisiä veturikoneita väännetään pakkasesta väkisin käyntiin ilman minkäänlaista esilämmitystä.
28.05.2020 02:50 <Mikko Koho> Tuossa laitetaan jokusen tunnin seisomassa ollut laivan pääkone käyntiin niin, että polttoaineena on suoraan raskas polttoöljy.

https://youtu.be/FehIuK9tEPM

Saimaalla sai vielä tuohon aikaan ajaa raskaalla polttoöljyllä ja kolme alusta, sisarukset, käyttivät sitä. Laatuna oli muistaakseni huolintayhtiön sivujen mukaan IFO380, mikä on vielä raskaampaa kuin monen suuremmankin aluksen käyttämä IFO180. Noissa aluksissa ei myöskään kuulemani mukaan ollut vaihtomahdollisuutta kevyelle polttoöljylle, mikä on yleinen toimenpide lähdettäessä ja saavuttaessa satamaan. Pääkoneen käyttöohje sallii käynnistyksen raskaalla polttoöljyllä ja sillä ajamisen kaikilla tehoalueilla, mutta rivien välistä näkee, että valmistaja suosittelee käyttämään kevyttä polttoöljyä käynnistyksissä ja pienillä tehoilla.
28.05.2020 18:28 <muhentaja> Kyllähän ne risteilyaluksetkin tuolla Helsingin satamissa toisinaan hetken aikaa tosi mustat tuprut päästää liikkeelle lähtiessä, mutta taitaa enempi johtua siitä kun turbot on sitä kaliiberia että inertia estää niitä ehtimästä heti syöttämään tarpeeksi ilmaa moottoriin jos kaasukahvan käyttäjä on turhan innokas. Mikko voipi korjata jos olen väärässä, mutta muuutaman videon olen nähnyt jossa kone "kalkattaa" jo melko reilusti ja turbo vasta alkaa ottaa kierroksia.
28.05.2020 22:55 <Mikko Koho> Turbosta en ole varma, mutta Helsingissäkin, kuten muualla Itämeren alueella, alusten pitää nykyistä käyttää kevyttä polttoöljyä jos ei ole savukaasupesureita. Raskaasta kun ei saa tarpeeksi vähärikkistä kun jalostamojen prosessit ei siihen pysty. Yksi syy taisi olla ainakin se, että prosessin katalyytit menisivät tukkoon, myrkyttyisivät, tai vastaavaa.

Ainakin Silja Serenade lähtee liikkeelle aika äkkiä käynnistyksen jälkeen. Varustamon "kysy konepäälliköltä"-osion mukaan konehuoneen lähtövalmistelut vievät yhteensä noin puoli tuntia. Koneethan ovat toki esilämmitettyjä.
28.05.2020 22:57 <Hartsa> Alkujaan ainakin ulkoverkosta tullut sähkö meni tasasuuntajalle ja siitä sitten akuston lataukseen, Sen ihmeempiä lohkolämmpäreitä niissä ei alkuun ollut. Pitää joskus kaverilta kysäistä miten on asian laita nykyaikana sitten.
30.05.2020 11:05 <muhentaja> Kun isoa konetta aletaan vähän miten sattuu kylmästä vääntämään käyntiin niin ei siihen edes tarvita Delticiä, EMD:tä tai vielä noista paljon isommista myllyistä nyt puhumattakaan, että kone alkaa protestoimaan vastaan, ja savupilvi on komea ja tultakin syöstään: https://www.youtube.com/watch?v=hQDe6qfZ8qQ
01.06.2020 09:13 <Mikko Koho> Dieselin starttaamista talvipakkasessa.
https://youtu.be/DfIc5CX7mF4

© Janne Määttä 2004-2017