<< ^ >>

Ima_c002.jpg

110 kV Imatra-Svetogorsk-linjassa pylväät vaihtuvat erimallisiksi ja nippujohtimet hajovat kahdeksi erilliseksi. Vuodelta 1961. Imatra 04.03.2018
Kuvaaja: Mikko Kärnä
Sijainti: N 61.10283° E 28.81150° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

23.03.2018 01:41 <Hartsa> Ei liity kuvaan mutta Lauantaina 24.3 ois taas se eart hour tapahtuma saas nähä miten kulutus vähän tippuu mutta entäs kun NAPS valot pääle koko suomessa yht aikaa niin voi piikki näkyä, lisätä vaan valaistusta :D :D
23.03.2018 15:22 <RicuP. > Täällä Hyvinkäällä Sveitsin uimalassa ollaan taas tuolloin perinteiseen tapaan pimeässä. Tekee hyvää välillä sammuttaa halogeenit ja eh lamput, jos ne vielä siellä ovat käytössä.
09.04.2018 23:01 <Mikko Koho> Näkymä jonka olisin halunnut tallentaa mutta en ole viitsinyt. Käsittääkseni valtakunnanrajan yli kuvaaminen on kiellettyä. En tiedä miten on nykyisin, mutta ainakin aiemmin, jopa pitkien ajovalojen käyttö oli kielletty jos valokeila ulottui naapurivaltion puolelle.
Oikealla on ns. rajaventtiili eli Suomen ja Venäjän välisen maakaasuputkiston yhtymäkohta. Mittaus on tuosta vasemmalle noin kilometrin päässä.
10.04.2018 09:55 <calm> Äkkiseltään vuonna 1990 näyttäisi kumoutuneen valokuvauskoneiden esilläpitokielto rajavyöhykkeellä jo. Missä lie olisi kauempaa yli kuvaaminen kielletty..
10.04.2018 16:06 <Mikko Koho> Kysyin aikoinaan, vuonna 2012, asiasta Rajavartiolaitokselta ja tuo kielto on alunperin perustunut Rajajärjestyssopimukseen. Säännös on jo vanha mutta käytäntö oli ollut että vähäinen määrä metsää ei valokuvissa haittaa, muuten kuvien käytölle pitää olla lupa.

Sopimuksen teksti Finlexissä.
https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1960/19600032

Tuolla kohdalla ei edellytetä edes rajavyöhykkeelle menoa jos on sopiva kalusto. Vyöhyke on paikoitellen melkoisen kapea.
05.11.2019 00:22 <Mikko Koho> Imatra ja itäraja mainittu;
https://www.hs.fi/fingerpori/car-2000006292991.html

© Janne Määttä 2004-2017