<< ^ >>

IMG_5213_Yl-Vt.jpg

110 kV + 400 kV Mikkeli-Ristiina välisen 110 kV voimajohdon purkutyöt käynnissä suojellun Konijärven rantapenkereellä. Ranskalais-puolalaisen ETDEn/SELPOLin työryhmän asentaja oli juuri laskenut laitimmaisen vaihejohdon alas muiden vahtiessa alhaalla kuvaajaa kuitenkaan huomaamatta, vaikka tovin tuossa katselin touhuamista. Vastarannalla pystytystä vailla olevia 400/110 kV yhteiskäyttö-/portaalipylväitä. Vuodelta 1964. Mikkeli, Metsä-Sairila 10.09.2012
Kuvaaja: Jouko Järvinen
Sijainti: N 61.67054° E 27.38280° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

11.09.2012 23:39 <P. Ylväs> Ristiina ja Anttola mahtavat olla nyt Mäntyharjulta tulevan 110 kV syötön varassa?
12.09.2012 12:11 <Jouko> Ei taida tämä jänneväli ihan vastata samoja mittoja kuin Norjassa Norfjordin yllä? :) http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/1194766771967/artikkeli/sahkomiehet+jaivat+jumiin+killuivat+85+metrin+korkeudessa+vuonon+ylla+yli+vuorokauden.html?s=k
12.09.2012 12:22 <Jouko> Löytyipä kuvaa ja videotakin tapahtuneesta: http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.8317889
12.09.2012 19:31 <Hartsa> ehken tää linja on -50 luvulta....?? Täällähän kohta alkaa Vark-viinijärven johdon saneeraus uusi linja ohittaa 900m viinijärven aseman tule joku uusi linjasu sinne. Ja varmaan urakoi ulkolainen yhtiö ;)
13.09.2012 08:20 <calm> Muotoilukieli sanoisi, että 1960-luvun alun paikkeilta.
13.09.2012 11:58 <Jouko> Visulahden muuntoasemalla (Tuiskuharjulla) oli tämän eteläisen 400 kV:n johtoerotin auki ja maadoitusveitset ojossa. Kumminkaan mitään uutta ei kentällä juuri ollut uuden 400 kV johdon kytkeytymistä ajatellen kentän kiskostoihin ym...
25.10.2012 17:51 <Jouko> Viereisestä 400 kV johdosta induktoitunut jännitepiikki pudotti verkkoasentajan Ristiinassa kyseisellä johtotyömaalla: http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/asentaja-loukkaantui-sahkoiskusta/1263448
25.10.2012 21:08 <Mikko Koho> Ja sitten jännittämään että selviääkö asentaja hengissä ja ketkä käyvät oikeudessa hakemassa "pikavoiton." Noissa suurjänniteiskuissahan monesti, käsittääkseni, ihminen kuolee siihen että ihon alle kehittyy niin rajut palovammat että niistä tulee verenmyrkytys ja kuolema muutaman päivän päästä. Pienjännitteellä yleensä tappaa sydänkammiovärinä, noissa isommissa tärskyissä käsittääkseni sähkö ei niin hanakasti lähde sydämeen vaan menee ihon alaisissa kudoksissa siten että pinnalle näkyvät jäljet eivät välttämättä ole pahat.
01.11.2012 13:49 <Öötsi> Ennen vanhaan kaikki voimajohtoasentajat tiesivät, että tuollaisessa tapauksessa johtimia ei mennä liittämään noin vain yhdistämättä ensin johdinpäitä toisiinsa työmaadoitusvälineillä. Ehkäpä nykyään se ei enää ole niin nokonuukaa.
22.11.2012 01:46 <Jouko> Visulahti-Ristiina 110 kV voimajohto päässyt taas käyttöön 16.11. alkaen. 400 kV virtapiiri vielä kesken Tuiskuharjun muuntoaseman liepeiltä.
18.04.2013 18:22 <Jouko> Viereisestä 400 kV voimajohdosta induktoitunut jännite vei sähköasentajan hengen Savitaipaleella. Selpolin työmies oli ilmeisesti eristimien tarkastukseen liittyvissä työtehtävissä ylhäällä voimajohtopylväässä (eri lehtien uutisoinnista päätellen).
http://www.lansi-savo.fi/uutiset/l%C3%A4hell%C3%A4/mies-sai-tappavan-s%C3%A4hk%C3%B6iskun-yllikk%C3%A4l%C3%A4-huutokoski-voimajohtoty%C3%B6maalla-53483
19.04.2013 03:48 <Mikko Koho> Etelä-Saimaan paperiversiossa oli vähän laitettu SI-järjestelmää ja standardeja uusiksi. "Voimalinjat voivat kulkea sadankin kilometrin matkan rinnakkain ja indusoituva jännite voi olla usean kilometrin luokkaa."
19.04.2013 13:03 <Mikko Koho> Etelä-Saimaan paperiversiossa oli tänään että maadoitusvälineet olisivat olleet kiinni pylväissä. Mitä lienee tarkoittanut? Olisiko johdon sijaan sitten maadoitettu pylvästä..
17.05.2013 17:17 <Jouko> Yhä sattuu ja tapahtuu, nyt kaatui nostokoriauto Mikkelin Norolassa, kolme loukkaantui. Ilmeisesti yksi tukijaloista painui pehmeään maahan. Nostokorissa oli kaksi asentajaa 43 metrin korkeudella maasta, kolmas loukkaantunut työskenteli auton vierellä sen kaatuessa.

http://yle.fi/uutiset/onnettomuus_oli_jo_toinen_kuukauden_sisaan_samalla_voimalinjatyomaalla/6646997
17.05.2013 22:58 <Jouko> Tarkempi onnettomuuspaikka on HS:n mukaan Heilasenmäentiellä, eli aivan Visulahden muuntoaseman kulmilla. Tapahtumapaikalta on kuvakin syksyltä 2011 ks. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5407 (linkkikuvassa kirkkaana hohtavan kiristyspylvään oikealle puolelle on rakennettu vastaavanlainen pylväs ja sen juurella tämä todennäköisesti tapahtui. Seuraavaksi lähimmät kiristyspylväät löytyvät vasta sähköaseman eteläpuolelta.)
18.05.2013 17:54 <Mikko Koho> Voisko tästä linjasta jo, mustaa huumoria käyttäen, sanoa että tämä on tehty verta, hikeä ja kyyneliä säästelemättä..
19.05.2013 17:24 <Sähkäri> On se kumma, että Fingridiläiset eivät usko tuota indusoituvan jännitteen vaarallisuutta. Alajärvellä kuoli asentaja 2010 syksyllä 400 kV linjasta indusoituneen jännitteen vuoksi. Sitten taas Mikkelin linjalla kuolemaan johtanut tapaturma. Ja sitten tämä nostoauton kaatuminen. Taitaa olla niin, että meillä linjamiehillä on vielä paljon opeteltavaa turvallisuuskulttuurissa. Vakavien tapaturmien taajuus pitäisi olla nolla; tasan nolla!! Tällä menolla me ei saada nuorio töihin tänne linjahommiin ja eikä vanha linjamies pääse koskaan eläkkeelle ;) Toisaalta pitää sanoa, että tuo Fingridin tapa teettää töitä "halpatyömiehillä" on myrkkyä koko alalle. Toivoisin todella, että myös Fingrid olisi aloitteellinen ja kantaisi oikeasti vastuunsa turvallisista työmaista. Nyt ostetaan vain halvimmat tekijät ja kun itse (Fingrid) ei ymmärretä turvallisuudesta (valitettavasti) mitään, niin näin pääsee käymään (taas, joko taas, ja miten nyt taas). Hirveän surullista. Olen itse ollut töissä Imatran Voima Oy:ssä ennen näitä nykyisiä johtotöitä ja valitettavasti on todettava, että turvallisuuskulttuuri on nykytyömailla täysin romuttunut IVO:n aikoihin verrattuna.
19.05.2013 19:26 <Hartsa> Niimpä kaikki hyvä loppuu.....alajärvellähän sai asentaja iskut mittaustyötä tehdessään....kaapeli kelaan tuli tappava jännite. Ivolla ollut ennen hyvä turvalisuus kulttuuri koulutuksineen yms Eihän halpis ukoilla oo mitään hätäinen päivän koulutus ja töihin.
19.05.2013 19:38 <Mikko Koho> Ei oo pelkästään sähköalan ongelma, valitettavasti. Joka paikassa isketään vaan nippu papereita käteen ja pidetään puolen tunnin-tunnin luento niin eipä siinä voi oikein turvallisuudesta puhua. Äärimmäinen esimerkki, mikä on kirjaimellisesti, vuosia sitten, kävellyt kadulla sattumalta vastaan, on että eräs vartiointiliikkeen vartija kertoi että jos erääseen, nimeltä mainitsemattomaan, isoon, kohteeseen tulee murtohälytys niin se on hänen painajainen. Hänellä on kyllä avaimet mennä sisään mutta kukaan ei ole kertaakaan kierrättänyt siellä ja näyttänyt että minkälainen kohde on rakenteeltaan ja mitä siellä voi olla vastassa ja kun kiertoväijyn reittikään ei kulkenut sisätiloissa niin ymmärrettävästi hän ei tiedä ko. kohteesta yhtään mitään.
Itse en haluaisi olla tuossa tilanteessa kenenkään, en vartijan, en kohteen omistajan enkä vartiointiliikkeen vastuuhenkilön asemassa. Mikäli joku menee sisälle ja syntyy joko vammautuneita tai ruumiita sen vuoksi ettei ole tiedetty mitä vaaroja kohteessa on niin oikeusreissu ja täysin turha rekisterimerkintä on tiedossa.
20.12.2013 15:40 <Jouko> Kommentti 18.04.13 18:22 "Viereisestä 400 kV voimajohdosta induktoitunut jännite vei sähköasentajan hengen Savitaipaleella. Selpolin työmies oli ilmeisesti eristimien tarkastukseen liittyvissä työtehtävissä ylhäällä voimajohtopylväässä."

Jollain sähköalansivustolla oli kerrottu että taannoisella YL-VT 400 kV työmaalla puolalaisasentajan hengen vienyt induktiopiikki, viereisestä voimalinjasta rakenteilla olleeseen linjaan, oli onnettomuustutkinnan mittauksissa havaittu noin 40 kV jännite...
31.12.2013 10:46 <Mikko Koho> Raportti valmistunut:
http://goo.gl/QOfKUn
01.01.2014 17:30 <Jouko> Noin 10 kV latausjännitteestähän siinä puhuttiin, suurimmillaan noin 4-5 Ampeerin virralla. Mistä lie tuo 40 kV sitten tullut... Tarkka onnettomuuspaikka on Savitaipaleen kunnan Hyrkkälässä, pylväs nro 92 (Lappeenrannasta/Yllikkälästä laskettuna)..

© Janne Määttä 2004-2017