<< ^ >>

IMG_9256.JPG

20 kV / 230 V Yksivaihemuuntaja kolmivaihelinjan päässä. AMKAsta käytetty vaiheelle kahta johdinta ja nollalle yhtä johdinta kannatusköyden lisäksi. Vuodelta 1979. Inari 30.04.2006
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 68.60940° E 27.59081° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

30.04.2006 22:55 <J.P> Tommosta yks vai onko toi paremminkin kaks vaihemuuntaja en olekkaan ennen edes nähnyt muuta kuin ihan parin KVA:n luokassa joissa ei ole noita "paisuntasäiliöitäkään" eli ovat harvinaisia normaalissa jakelukäytössä.
30.04.2006 23:03 <P. Ylväs> Onko tietoa minkälaista kulutusta on amkaan liitettynä?
01.05.2006 09:36 <calm> Rajavartioston taisteluampumarata-alueelle se menee, mitä lie sitten perässä onkaan.
01.05.2006 12:33 <Hartsa> taitaa olla *pöntön* toisella puolen öljynmäärälasi??
02.05.2006 16:15 <Late> Eikös tuo ole 2-vaihemuuntaja ?
02.05.2006 20:43 <calm> Riippuu miltä puolelta sitä katsoo? Kaksi vaihettahan sille tulee kyllä, mutta yksivaiheinen muuntaja silti on.
02.05.2006 20:44 <calm> Toisella puolella on öljymäärälasi, puolessa välissä killuu.
24.02.2010 20:45 <Jurppo> Kertokaa mulle. Mikä idea on yksivaihe muuntajassa on, kun tulee kaksi vaihetta? Eikö niitä vanhempia yksivaiheisia (sekä tuloisia) käytetä enää? Kiertääkö se sähkö tuossa jotenkin paremmin ym..? Jos noita käytettäisiin laajemmin (jossain korven perukoilla), niin saman tien rakennettaisiin yksi johtimisia 20kV avolinjojakin...
26.02.2010 20:59 <Toivo Miettinen> Jurpolle> Muuntaja on kytketty keskijännitelinjan pääjännitteeseen, ei vaihejännitteeseen. Suuremmalla muuntosuhteella riittää pienempi virta ensiöpuolella ja häviöt ovat sitten pienemmät. Euroopan läntisimmässä tasavallassa vieraillessani muistan nähneeni maaseudulla paljonkin yksivaiheisia liittymiä. Muuntaja - joka muuten muistuttaa jättiläiskokoista vanhaa auton sytytyspuolaa - oli sielläkin aina kytketty pääjännitteeseen eli kahden vaihejohtimen välille. Siellä näkee paljon kaksijohtimisia keskijännitelinjoja, joissa on siis vain kaksi vaihejohdinta.
26.02.2010 22:54 <muhentaja> Näinhän se on, virta pienenee ensiöpuolella. Lisäksi kun kuormat ovat lähtökohtaisesti vaiheiden väillä eikä vaiheen ja maan välillä voi verkon maasulkulaukaisun laittaa näin järkeillen ainakin vähän herkemmälle. Netistä löytyy kasapäin videoita jenkkien yksivaiheisesta keskijännitejakelusta jossa kuormat ovatkin vaiheen ja maan välissä ja maasulkulaukaisu mitoitettu sen mukaisesti. Komeat "roviot" syntyy jos maasulku ei satu olemaan erityisen pieni-impedanssinen. Kolmivaihejakelulla on puolensa muutenkin kuin vain kapasiteetin suhteen.
26.02.2010 23:18 <Valovirta> Suomessa keskijänniteverkko on maasta erotettu tai sammutettu. Yksivaihemuuntajaa ei voida kytkeä vaihejännitteeseen, koska keskijänniteverkossa ei ole nollajohdinta.
26.02.2010 23:55 <J.P> Joo maasta erotetussa kj-verkossa ei ole "periaatteessa" jännitettä maata vasten -tai no johtimet ja maa muodostavat kondensaattorin...

http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=1884
27.02.2010 19:54 <Jurpo> Olikos se vaiheen ja maan välinen jännite jotain 11,5kV(?). On yksivaiheinen ("yksi tuloinen") muuntaja, joka kytketään yhteen vaiheeseen 20kV linjassa ja muuttaa sen 400 voltiksi. Onko sen käämitykseltään tehty silloin 11,5/0,4kV muuntajaksi?
01.03.2010 09:06 <calm> Semmoinenhan se olisi, jos moinen vaihtoehto käytössä olisi. Suomessahan näitä ei tosiaan ole, kun verkko ei moista konfiguraatiota mahdollista. Rautateiden sähköistyksessä on käytössä yksivaihemuuntajia erilaisille jännitteille, mm. 25 kV / 0,23 kV. http://vaunut.org/kuva/16368?u=1&m=1
12.03.2010 10:11 <Vaunugalleriasta> On täällä tolppagalleriassakin komeita kuvia. Vierailkaa ihmeessä vaunut.org ihastelemassa meidään tuotoksiamme
30.03.2010 22:04 <Jurpo => Jouko> Hyvä kiitos. Ymmärrän nyt paremmin yksivaihe muuntajista. Ylempänä puhuin "yksi tuloisesta" muuntajasta, joka nyt näin myöhemmin selvisikin vanhaksi jännitemuuntajaksi, kun näin niitä Kittilässä Köngään erotin/katkaisija asemalla. Juuri tulin hiihtolomalta Leviltä ja laittelen sieltä joitakin kuvia myöhemmin nähtäville...

© Janne Määttä 2004-2017